Kłopoty z większością bezwzględną i skutkami finansowymi
Przepisy określają dodatkowe wymogi, jakie muszą spełniać uchwały rady gminy dotyczące „spraw finansowych”. Kłopot w tym, że samo pojęcie „spraw finansowych” nie zostało nigdzie zdefiniowane.
Ustawodawca zabezpieczając zasadę równowagi finansowej gminy ustanowił specjalne reguły postępowania z projektami uchwał, które dotyczą zobowiązań finansowych gminy.
Zgodnie z art. 58 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 559; dalej: u.s.g.) tego rodzaju uchwały wskazują źródła, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Zapadają one bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady. Prawidłowe ustalenie, do których uchwał należy stosować przepisy art. 58 u.s.g. ma fundamentalne znaczenie dla legalności działania rady gminy i prawidłowości funkcjonowania samej gminy. Nieprawidłowe przyjęcie, że dana uchwała nie dotyczy zobowiązań finansowych i tym samym nie musi odpowiadać wymogom określonym w art. 58 u.s.g. skutkuje istotnym naruszeniem prawa oraz stwierdzeniem jej nieważności przez nadzór.
Trzeba wskazać źródła dochodów
W praktyce przyjmuje się, że obowiązek wskazania źródła pokrycia zobowiązania, o którym mowa w art. 58 ust. 1 u.s.g. polega na wskazaniu w treści samej uchwały, albo w uzasadnieniu do projektu uchwały źródła dochodu gminy z jakiego będzie pokryte zobowiązanie. Obowiązek ten może zostać wykonany poprzez wskazanie czy zobowiązanie zostanie sfinansowane z dochodów własnych gminy, z subwencji lub dotacji celowej. W takim...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta